Κουραμπιέδες και Μελομακάρονα: Απολαύστε τα χωρίς να αυξηθεί το βάρος σας!

Από τις πιο όμορφες γιορτές για μικρούς και μεγάλους στην καρδιά του χειμώνα, είναι τα Χριστούγεννα, η Πρωτοχρονιά και τα Φώτα. Ζωντανεύουν γύρω μας ψαλμοί, τραγούδια, το χριστουγεννιάτικο δέντρο, γιορτινά οικογενειακά τραπέζια, δώρα, κεράσματα, γλυκά, συγγενείς και φίλοι, όλοι αγαπημένοι και χαρούμενοι! Ανάμεσα στα παραδοσιακά γλυκά των Χριστουγέννων είναι οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα τα οποία όλοι μας περιμένουμε να γευτούμε αυτές τις μέρες!

Ας γνωρίσουμε τη θρεπτική σύσταση των δυο αυτών γλυκισμάτων, ώστε να μάθουμε πως θα τα απολαύσουμε χωρίς να αυξήσουμε το βάρος μας:

  • Ένα μέτριο μελομακάρονο 50γρ. περίπου αποδίδει 150 – 180kcal και 9 – 10γρ. λίπους, ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής του (οι θερμίδες ανεβαίνουν καθώς και το ποσοστό του λίπους αν προσθέσουμε σοκολάτα). Τα καρύδια προσφέρουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β, απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, το ελαιόλαδο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξεά και αντιοξειδωτικές βιταμίνες, κυρίως Ε, το μέλι περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μέταλλα και αντιοξειδωτικές ουσίες, ενώ η κατανάλωση κανέλας συμβάλει στη μείωση της LDL χοληστερόλης. Ο χυμός πορτοκαλιού είναι πλούσιος σε βιταμίνη C. Από την άλλη η ζάχαρη και το αλεύρι ανεβάζουν τους απλούς υδατάνθρακες και τις θερμίδες αυτού του νόστιμου γλυκίσματος.
  • Ένας μέτριος κουραμπιές 50γρ. περίπου αποδίδει 180 – 220kcal και 11 – 13γρ. λίπους, ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής του. Η περιεκτικότητα του σε κορεσμένα λιπαρά είναι ιδιαίτερα υψηλή σε σχέση με τα μελομακάρονα λόγω της προσθήκης βουτύρου. Έχει, επίσης, υψηλή περιεκτικότητα σε απλούς υδατάνθρακες εξαιτίας του άσπρου αλευριού και της ζάχαρης και συνεπώς είναι πιο θερμιδογόνο. Από την άλλη, τα αμύγδαλα που περιέχει είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά, βιταμίνη Ε και ασβέστιο.

Αν συγκρίνουμε αυτά δυο γλυκίσματα, συμπεραίνουμε ότι το μελομακάρονο υπερτερεί του κουραμπιέ ενεργειακά και θρεπτικά. Η διαφορά είναι ότι ο κουραμπιές παρασκευάζεται κυρίως με βούτυρο και ζάχαρη, ενώ στο μελομακάρονο κυριαρχεί το ελαιόλαδο, τα καρύδια και το μέλι που είναι πιο υγιεινές επιλογές. Βέβαια, από αυτή τη σύγκριση, το μελομακάρονο υπερτερεί του κουραμπιέ, λόγω της θρεπτικής του αξίας και όχι της θερμιδικής αφού θερμιδικά διαφέρουν ελάχιστα! Εδώ δεν πρέπει να αγνοήσουμε τις προτιμήσεις του κάθε ατόμου, αν κάποιος προτιμά το ένα περισσότερο έναντι του άλλου, δε χρειάζεται να αλλάξει συνήθειες αλλά να εφαρμόσει το μέτρο, τρώγοντας το ένα από τα δυο.

Συνεπώς, τα δυο αυτά γλυκίσματα που παραδοσιακά παρασκευάζονται και καταναλώνονται σε μεγαλύτερο ποσοστό την περίοδο των Χριστουγέννων, μπορούν να ενταχθούν με μικρή κατανάλωση στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής χωρίς να αυξήσουμε το βάρος μας αλλά και να το απολαύσουμε κιόλας.

Μερικές συμβουλές για την κατανάλωση τους χωρίς τύψεις!

Φάτε μαζί με το πρωινό ένα μελομακάρονο ή ένα κουραμπιέ. Με αυτό τον τρόπο, ο οργανισμός θα αξιοποιήσει κατά τη διάρκεια της ημέρας τις θερμίδες των γλυκών. Οι υδατάνθρακες που περιέχονται σε αυτά θα καταναλωθούν για τις δραστηριότητες των ημερών και δε θα αποθηκευτούν ως λίπος.
Καταναλώστε τα – ιδιαίτερα οι γυναίκες που έχουν ιδιαίτερη επιθυμία για γλυκό το απόγευμα, μαζί με το απογευματινό σας, για παράδειγμα μαζί με φρούτο ή γιαούρτι.

Ας απολαύσουμε λοιπόν τα παραδοσιακά γλυκά των εορτών και ας γιορτάσουμε τα Χριστούγεννα που είναι γιορτή της γέννησης του Χριστού και σημαίνει Αναγέννηση του Κόσμου. Η γέννηση του Χριστού έφερε στους ανθρώπους το μήνυμα της αγάπης και της ελπίδας. Ας οδηγούμαστε από αυτό το μήνυμα και όπου χρειάζεται ας γινόμαστε αρωγοί των συνανθρώπων μας, εξασφαλίζοντας έτσι συναισθηματική πληρότητα και χαρούμενη διάθεση για εμάς τους ίδιους αλλά και για τους γύρω μας.

Χαρούμενες γιορτές σε όλους σας!

Αλεξίου Γεωργία

Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Leave a reply